Mogens Hallwyl

10/02/2007

1 – Gennem Sibirien til Kina med tog

Arkiveret i: Rejse — mhallwyl @ 04:50

Den oprindelige ide.

Den var et projekt der hedder "Med tog fra Danmark til Bangkok" .Danmark er "landfast" med Thailand så det er en mulighed. Ideen er også at opleve så mange forskellige kulturer som muligt gennem en rejse i et "snegle" tempo gennem Europa, Asien og i Asien gennem Sibirien, Kina, Laos, Cambodja og Thailand. Måske også et lille smut til Malaysia.

Rejsen i store træk er Danmark til Berlin med tog. Ophold i Berlin nogle dage og videre fra Berlin med tog til Moskva. I planlægningsfasen må man afgøre med sig selv hvad der er den bedste strækning. Der er flere muligheder, men den hurtigste og mest direkte til Moskva er gennem Polen og Hviderusland.

I Moskva bliver det så den Transsibirske Jernbane til Beijing. Oprindeligt havde jeg en tanke om at det skulle være med det kinesiske tog. Det kinesiske tog kører dog gennem Mongoliet, hvilket også kunne være en god oplevelse, men på grund af rejsedagene og dette at være så meget i Kina som muligt valgte jeg at benytte det russiske og gennem Manchuriet – altså uden om Mongoliet og direkte ind i Kina nede ved Cita i Sibirien.

Efter en tids ophold i Beijing går turen videre med tog gennem Kina med det mål at ramme Laos efter et par måneder.

Herefter gennem Laos til Cambodja og derefter ind i Thailand med tog og ramme Bangkok sådan cirka mi begyndelsen af december.

I Kina har jeg en tanke om at tage den nye bane der går fra Beijing til Lhasa i Tibet – men det er foreløbig kun en tanke. Nu må vi se. Jeg vil her starte med at redegøre for planlægningen og det grundlag jeg anvendte til planlægningen.

I den udstrækning det er muligt at komme i luften på Internettet vil jeg lægge beskrivelser op i takt med at rejsen skrider frem.

 

Grundlaget for planlægningen.

Litteratur og beskrivelser.

Det er godt og ret nødvendigt at sætte sig ind i de geografiske områder man kommer det både hvad angår infrastrukturen som den særlige kultur og seværdigheder der er i området.
Der er til denne planlægning anvendt følgende materialer:

LonelyPlanet "Trans-Siberian Railway (2002). Der er dog senere i 2006 kommet en nyere udgave men uden de helt store ændringer.

LonelyPlanet "Kina".

LonelyPlanet "Best of Beijing".

Beijing bykort – Politikens Forlag. Noget af det bedste der findes til orientering i Beijing centrum.

LonelyPlanet – Russian. Pharasebook.

LonelyPlanet – Mandarin. Pharasebook.

Om Siberian:
To the Great Ocean – by Harmon Tupper – Kongelige Bibliotek.
Road to Power – by Steven G. Marks – The Trans-Siberian Railroad and the Colonization af Asian Russia 1850 – 1917.

Kortmateriale:
Laos-Cambodia 1:1,200,000 – International Travel Maps.
Thailand 1:2000 000 – World Country Map. Geo Center.
CIS og CEI – Rusland og Nordkina 1: 7000 000 – Hallwag.
China og Mongolei 1:4000 000 Freytag & Berndt.

 

Lidt om Sibirien og den Transsibirske Jernbane.

Road to Power – by Steven G. Marks – The Trans-Siberian Railroad and the Colonization af Asian Russia 1850 – 1917.

Konstruktionen af The Trans-Siberian var det mest ambitiøse projekt for det daværende russiske imperium. Ligeledes var der tale om et meget værdifuldt fredsskabende projekt i verdenshistoriens sammenhæng.
Som en politisk jernbanestrækning var det et produkt af sin tid.
En af de markante skikkelser der muliggjorde gennemførelse af ideen var Alexander III (1802-1902).
I 1916 gik banen enten fra St. Pedersborg over Moskva og syd til Syzran og herfra til Omsk, eller fra St. Pedersborg og nord til Viatka til Perm (grænsen mellem Europa og Asien) og videre til Omsk. Fra Omsk til Vladivostok eller gennem Manchuriet over Harbin til Dalnii. Altså ikke til Peking (Beijing) som i dag. Og heller ikke en bane gennem Mongoliet.
Det hele startede i 1874 da den fremsynede minister for transport Konstantin. N. Pos skrev et notat om den stærke kontrast ved grænserne til Japan og Kina. Tanken var at skabe en forbindelse for mere og bedre handel til velstand for befolkningen i Sibirien.
I 1862 fandtes banestrækning fra St. Pedersborg til Moskva og videre til Riazan og fra Moskva til Nizhinii-Novgord. Disse baner blev grundlaget for det senere projekt "Trans-Ural".

18. august 2006, kl. 02:10

Rejsen

Den russiske del af rejsen blev hurtigt besluttet og kom på plads. Her er det en god ide at anvende et af de to rejse beuruer der er specialister i Rusland og Sibirien (Pingvin og Alt Rejser). Jeg anvendte Alt Rejser. Planen kom til at se således ud da jeg valgte at gøre et´ophold under vejs nemlig i en interessant by Irkutsk ved Baikal Lake.

Moskva afgang – tog #10 (russisk) 13 SEP 2325
Ankomst Irkutsk 17 SEP 0930
Ophold i Irkutsk 17 – 19 SEP
Besøg ved Baikal Lake 18 SEP (hotel 17 – 18 og tilbage til Irkutsk) (hotel Irkutsk 18 – 19)
Afgang tog #20 (russisk) Irkutsk 19 SEP 0844
Ulan-Ude 19 SEP 1606 (1626)
Harbin 21 SEP 1300 (1315)
Beijing 22 SEP 0520

Som det fremgår af ovenstående så er ruten ændret fra den transmongolske rute til den transmanchuriske rute der går uden om Mongoliet og direkte ind i Kina over Harbin til Beijing.

Som det fremgår af ovenstående så er ruten ændret fra den transmongolske rute til den transmanchuriske rute der går uden om Mongoliet og direkte ind i Kina over Harbin til Beijing. Det betyder at der på denne måde er bedre sammenhæng med tog i Irkutsk. Irkutsk er stedet hvor jeg i Sibirien vil gøre et ophold på to døgn.

Jeg gjorde mig mange overvejelser om strækningen Berlin – Moskva. Med et ophold i Berlin et par dage kunne det ha været spændende med tog gennem Polen og Hviderusland (Belarus).

Den oprindelige plan meg tog tog gennem Polen og Hviderisland (Belarus) ser således ud:

Afgang fra Berlin den 11 SEP 2006 kl. 2148 med tog D-345.
D-345 ankommer til Warszawa (Wschodnia) den 12 SEP 2006 kl. 0552.
Efter nogle timer i Warszawa kører jeg videre med tog D-12 / D-12-MJ kl. 1043. Herefter køres gennem Hviderusland. Efter turen gennem Hviderusland (Belarus) med et mindre ophold i hovedstaden Minsk ankommer toget til Moskva (Belorusskaja) 13 SEP 2006 kl. 0920. Det er i alt en rejse på 33 timer og 32 minutter fra Berlin til Moskva. Det er så også kun med 1 skift.

Polen er ikke noget problem da Polen er en stat i Europa men Hviderusland (Belarus) er et af de mest lukkede lande i Østeuropa og jeg er nu så tæt på afrejsen at det begynder at blive vanskeligt. Efter en del e-mail korrespondance med Belarus ambassade i Stokholm stod det klart at det kun kunne lade sig gøre at rejse igennem med et transitvisum udstedt i Stokholm. Jeg turde ikke sende mit pas til Stokholm så tæt på afrejsen. Der var kun 14 dage tilbage. Det stod jo helt fast at der var afgang fra Moskva den 13 SEP kl. 2325. Så ideen om at rejse gennem Hviderusland bliver opgivet. Alternativt er der en mulighed for at ta med tog op gennem de baltiske lande til Riga, Tallin og via St. Pedersborg til Moskva, men det vil også ta for lang tid.

Jeg har nu besluttet at droppe den del der hedder København-Berlin-Moskva. Skal man udenom Hviderusland (Belarus) bliver det en meget lang tur op til Riga, Tallin og over St. Pedersborg.

Jeg har nu besluttet at flyve til Moskva. Det bliver den 13 SEP med afgang fra Kastrup (CPH) kl. 0825 og med ankomst i Moskva 1250 (lokal tid). Det bliver med AeroFlot der kan klare det for kr. 1550 inkl. skatter.

 

Det betyder så at jeg fortsat har det meste af dagen i Moskva da TRS først kører kl. 2325.

Der er nu også bestilt hotel i Beijing for de første tre dage (22-25 SEP). Det er på Holiday In i Beijings centrum.

Jeg har også i dag fundet ud af at begge mine sønner er i "området" OKT – NOV. Det burde være muligt at koordinere et møde et sted i Thailand i NOV – ja nu må vi se.

 

01 SEP

Henter i dag det russiske visa og togbilletterne til den Transsibiriske Jernbane. Flybillet til Moskva med AeroFlot der var bestilt gennem Supersaver er også kommet.

Visa fra kineserne henter jeg på mandag. Papirer til de to hoteller i Irtkusk er kommet med mail. Så nu begynder det hele at falde på plads.

 

03 SEP

Jeg var en tur i Jylland for at besøge familie. Det er jo det når man rejser med tog har man god tid så i toget fik jeg læst på lektien.
Fik studeret Beijing kortet ( det skal så senere vise sig at det er guld værd at have dette kort med) og læst om byens mange muligheder for oplevelser.
Det ser ud til at mit hotel de første dage ligger ikke mange kilometer fra Den Himmelske Fredsplads / Tiananmen Square og Mao Mausoleum.
Næsten samme sted har vi Den Forbudte By og lidt syd der for Temple of Heaven. Lidt mod nord finder vi Sommer Paladset.

Jeg skal efter planen ankommer jeg til Beijings banegård kl. 0530 om morgenen (på grund af uforudsete begivenheder ved den russisk-kinesiske grænse holder det så ikke) så der skulle ha været rig lejlighed til at orientere sig i byen, inden det er muligt at foretage check-in på hotellet.

I morgen mandag den 4 SEP vil jeg så besøge kineserne i Hellerup og få aflevert ansøgning om visa til Kina. Det ser meget enkelt ud og billigt. De skal ha 200 DKR og så tager det 3 dage. På det her tidspunkt af planlægningen er bagage er stadig et ubesvaret spørgsmål.

 

06 SEP

Jeg skal ha så lidt med som overhoved muligt. Så det skal være en rygsæk og helst ikke mere end 20 kg der passer til de fleste fly. Efter nogen søgen faldt valget af rygsæk på en Everest Travel BP 60L – sådan en kan anskaffes for ca. 700 kr. Ikke galt.
Skal den med som baggange i et fly kan remmene pakkes væk – så er den som en kuffert med bærestrop i siden.

Selv på rejser kan man i vore tider ikke undvære strøm. Strøm leveres på mange måder ude i verden. Derfor er det nødvendigt med en "stik converter" så man har mulighed for at tappe strøm fra de forskelligt udformede stikkontakter man møder på sin vej. En sådan blev også anskaffet.

 

09 SEP

Besøgte i dag kineserne i Hellerup og fik mit pas med visa retur. Jeg havde søgt om 2 måneder men fik 3 måneder så det giver jo muligheder for at være fleksibel med forskellige besøg rundt om i landet (Kina). Indrejsen til Kina ligger dog fast. Den Transsibiriske Jernbane ankommer den 22 SEP.

Jeg har hørt at det kan være en god ting at medbringe nogle gaver til personale i toget og hvem jeg nu ellers møder. Jeg fandt inde i Politikkens Boghandel på Rådhuspladsen nogle bøger med H C Andersens eventyr oversat til russisk, så en lille stak af dem kommer med i rygsækken.

Så ser det ud som om at der "kun" mangler at blive pakket.
Men hvad – hvor meget – skal man ha med. Det er jo netop kunsten at begrænse sig. Jeg vil ikke slæbe på en masse som jeg alligevel aldrig får brug for. Det bliver meget lidt.
Der er efterhånden samlet en god stak af kort og bøger om landene. De skal selvfølgelig med og så udstyr til at skrive og fotografering. Jeg havde mange overvejelser om jeg skulle ta min laptop med. Det endte med at jeg besluttede at lade den blive hjemme (det skal så senere vise sig at det var en god beslutning). Nå – besluttet at pakke mandag – minus 2 døgn til take off.

 

12 SEP

Det må vel siges at være sidste del af planlægningen. Der er nu pakket og jeg er næsten klar til at ta til Kastrup for at checke ind. Jeg tager der ind så jeg er der i god tid. Måske Mike og Tim vil komme og sige farvel inden jeg går ind.

Har aftalt med en god ven der arbejder inde i terminalen at jeg spiser morgenmad hos ham i CaviarHouse :-))) ja altså uden kaviar.

Det er en underlig fornemmelse at skulle lukke huset ned for de næste (måske) 3 måneder.

Næste gang jeg skiver er fra Moskva. Som tidligere nævnt så flyver jeg kl. 0825 og er i Moskva 1215 lokal tid. Ja lokal tid og tid i det hele taget skal vise sig at være en større øvelse i Rusland end jeg havde forestillet mig.

 

 

 

 

2 kommentarer »

  1. Quality content is the secret to attract the viewers to pay a
    quick visit the site, that’s what this website is providing.

    Kommentar af Charlene — 21/09/2012 @ 02:35 | Svar

  2. Hi there mates, fastidious piece of writing and pleasant urging commented here, I am actually enjoying by these.
    http://www.pitchero.com/clubs/tvshowsonline10312012/news/watch-it-online-hart-of-dixie-749374.
    html

    Kommentar af Hart of Dixie Season 2 Episode 5 — 31/10/2012 @ 05:12 | Svar


RSS feed til kommentarer til dette indlæg. TrackBack en URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

The Rubric Theme Blog på WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: