Mogens Hallwyl

10/02/2007

2 – Gennem Sibirien til kina med tog

Filed under: Rejse — mhallwyl @ 04:36

13 SEP

Hermed starter første del der jo blev ændret så jeg lander med fly fra København i Moskva kl. 1215 onsdag den 13 september. Der er så hele dagen i Moskva. Toget – Den Transsibirske Jernbane kører først kl. 2325.

Jeg skal også ha fundet immigrationskontoret for registrering af mit visa. Ved indrejse i Rusland skal visa registreres inden 72 timer. Det kan ske på et hotel men da jeg ikke skal bruge hotel i Moskva skal det foretages på immigrationskontoret som jeg sammen med visa har fået adressen til. Det ligger i den nordlige del af Moskva, men heldigvis lige ved en metrostation. Hvis ikke jeg finder det er næste mulighed i Irtkusk, men det bliver så lidt over tiden. Vi får se.

Så kom dagen hvor operationen startede. Allerede klokken 4 forlader jeg Slotsgade i Hillerød for at nå det første S-tog til Hellerup. Her skifter jeg til regionaltoget til Københavns lufthavn.

Kun ros denne morgen hvor alt går som smurt. Umiddelbart efter check-in blev åbnet får jeg afleveret min bagage og kan så mødes med mine to sønner – Mike og Tim – der var så venlige at møde op for at sige farvel.
Vi får en kop kaffe og så må jeg hen til sikkerheds check hvilket også går rimeligt hurtigt.

 

Spiser lidt morgen mad med Zach i CaviarHouse hvor han arbejder, ret hyggeligt men jeg skal finde min gate som ikke er så langt her fra.

Da klokken bliver 0810 åbnede AeroFlot og vi kan begynde at gå om bord. Der er ikke fyldt så god plads. Vi må dog vente 15 min på en passager. Nå pyt – vi kommer i luften og det er et par behagelige timer mod Moskva. Ikke den store frokost, men vi får da stillet sulten.
To timer senere lander vi så og jeg må sige det er en særlig oplevelse. En spartansk lufthavn, jeg skal heldigvis ikke i transit, – men det fungerede både med paskontrollen og immigrationskontrollen hvor jeg fik stempel i alle mine papirer så jeg sikkert ikke behøver at tage med metroen til nordlige del af Moskva. Ingen bemærkede noget gennem tolden.

Moskva lugter. Det er en besynderlig meget udefinerlig lugt og ikke duft. Og af en eller anden grund er den alle vegne. Jeg tager en taxa ind til banegården (her er jeg faktisk nu). Ak og ve – han kørte som død og helvede og der var og er stadig selv om tiden nu er 1815 lokal (1615 hjemme hos jer), vildt mange biler og en utrolig forurening. Selv inde i taxaen – en Lada af en lidt ældre årgang – kunne diesel hørmen lugtes.

Nå men jeg er vel ankommet til banegården, den rigtige, den hvor Transsibiriske Jernbane udgår fra. Der ligger faktisk tre banegårde lige ved siden af hinanden og med Metro forbindelser. Jeg fandt en bagageindlevering (parkering) hvor jeg igen kan hente min bagage kl. 23 lige inden toget kører mod Irtkusk. Ret billigt – 20 p (rubler). Jeg har hævet en del rubler for at ha noget til toget og lidt her i byen. Rubler kan ikke købes i Danmark så jeg måtte vente. Det viser sig dog at der er en del ATM (pengeautomater) så det var fint.

Jeg brugte en del tid omkring de tre banegårde i Moskva. Det er Yaroslavl, Leningrad og Kazan. De ligger alle tre samlet her med tog fra alle retninger. Og med en metrostation mellem sig. Orienterer mig i området og prøver at vænne mig til den russiske ”stemning”. Jeg ser ingen turister – mange russere der venter og iler af sted til og fra deres tog.

Jeg har god tid, så nu er det bar lige at se hvad jeg kan nå at få studeret og fotograferet og så vente på at tog #10 Moskva – Irkutsk kommer ind og jeg kan komme til at indrette mig for de næste 3 1/2 døgn.

Her er faktisk trist. Det er dog tydeligt at Europa (den øvrige del af Europa, jeg er jo stadig i Europa) er ved at sætte sit præg.

Her er bare vildt mange mennesker. Troede først der var tale om myldretid men selv på det tidspunkt mit tog gik, var der fyldt op over alt. Det bliver bare ved at med myldre – over alt.
Mange hundrede ventede hele tiden på kommende tog. Russerne medbringer meget store (ternede) plastik sække – firkantede – indpakket et eller andet. Jeg opdagede så senere at den russiske dame (som I senere vil komme til at høre om, hun er min med passager i tog #10) også havde sådan en kæmpe ternet plastik sæk med og det er simpelthen som en kuffert. Fyldt med alt hvad man nu kan få brug for. De er så tunge at de fleste kører dem på sækkevogne.

Jeg fandt en net-cafe. Maskinerne havde installeret Windows 98 men med russiske menuer. Bill Gate har dog ikke levet forgæves. Kender man en Windows udgave, kender man også menuerne i alle de andre. Så det gik. Jeg kan dog ikke få kontakt med G-mail men det har jeg så fået senere.

På Moskvas banegårde findes ikke bagage bokse som vi kender dem. Men flere steder på banegården er der mulighed for at indlevere bagage. Tilsyneladende private. De faldbyder hinanden og ligger under jorden på banegården lige ved siden af hinanden.
Jeg fandt et ok sted til 20p – med sikkerhed for at jeg kunne hente det igen mellem 23 og 2330 – der kører mit tog. Det fungerede fint selvom han ikke forstod engelsk.

Der er mange togafgange alene fra denne banegård som er Yaroslavl med Metroen Komsomolsteya Metro.

Transsibiriske Jernbane, i dette tilfælde Baikal tog nummer #10 ankommer i god tid på spor 2. Tog #10 har som sagt afgang fra Moskva kl. 2325.
Møder for første gang provodnitsa (stewardessen – der er to af dem i hver vogn). Det er vigtigt fra start at vær på god fod. Hun godkender både pas, visa og registrering af visa og så billetten. Værsgo plads nummer 7.

Spændt på hvad det her indebærer. Der er rejse stemning og mange mennesker. Inden jeg fandt hen til tog blev jeg kontaktet af en russer – meget snak sagtelig men kan tilsyneladende kun russisk. Men jeg kan dog forstå at han fortæller at han er tidligere KGB mand og viser også noget der ligner en partibog og en legitimation. Han skal også med samme tog men ikke samme vogn. Det skal så senere vise sig at han bliver en sand belastning for os andre og også for provodnitsa. Alle bakser rundt med kufferter og disse store pakker i ternede blå plastik.

Kommer til at del kupe (4 kupe) med en russisk dame Gratsana der er på vej hjem til Vladivostok men kommer fra Ukraine hvor hun og hendes mand har besøgt familie. Hendes man har plads i en anden kupe (hvorfor ? ja !) han kommer dog på besøg ind imellem.

Vi har begge lads på nederste sæde (briks) ulige numre. Man skal altid sikre sig ulige numre så man ikke få en overkøje plads. Det er det behageligste om dagen.

Jeg orienterer mig i toget. Det er meget langt men er så heldig at jeg har fået en vogn lige ved siden af spisevognen. Det skal dog senere vise sig at det ikke har nogen større betydning.

Godt vi kun er to i kupeen (lige nu). Pladsen for 2 er god men det bliver meget trangt for fire. (Det kommer vi så sener til at prøve). Kupeerne er smalle – meget smallere end dem vi kender fra den gang DSB havde vogne med kupeer. Er man tre eller fire der rejser sammen vil det være fint og meget hyggeligt, men for trangt til fire fremmede der skal deles om pladsen.

Jeg nævnte dette med tid tidligere. Det er jo sådan i Rusland at al jernbanedrift afvikles efter Moskva tid. Så inde i toget er det Moskva tid og uden for toget er det lokal tid. Nu jeg er i toget og begynder at leve her, kan jeg godt se det praktiske i at vi holder Moskva tid. Det giver en rolig rytme under hele strækket på 8 dage. Men det er jo ikke kun det der er årsagen, afvikling af trafikplanen er let når det er samme tid over hele det enormt store land. Det land der har de fleste tidszoner.

Banegårdsurene går alle steder efter Moskva tid og selvfølgelig også køreplanen. Nogle steder er der så angivet hvilken tidszonenummer man befinder sig i – så kan man selv gå i gang med matematikken.

Det er nu blevet den 14 SEP.

Vi har kørt hele natten og egentlig sovet meget godt selvom der hele tiden er rumlen og larm fra toget. Fik talt lidt med den russiske dame, men hun kan ikke meget engelsk men er god til at udtrykke sig i fagter og mimik og vi har jo også god tid til at lære hinanden bedre at kende.

 

Det har dagen i dag været meget skyet og gråt og trist. Kl. er 17 (MOV) og det småregner.
Her inde i toget er det varmt nogle gange for varmt. Vinduerne kan ikke åbnes (groet fast) og er der nogle af os lidt stærke der sniger os til at åbne et vindue – bare lidt kommer provodnitsa med det samme og lukker og retter på gardinerne. Her skal bestemt se ordentligt ud. Nå ok vi overlever nok.

Nu har vi gennem et par timer kørt meget langsomt, det er et forankørende godstog. Det ændrer sig nok når vi når til Veyatka (Kiev).

Togets bevægelser er meget beroligende. Det føles lidt som på et skib.
Efter de første 11 timer, hvor jeg var ude på en station kunne jeg svagt mærke denne ubalance ved kontakt med fast grund. Det er ellers ikke så tit vi kommer ud. De største stop er på 20 min og provodnitsa holder skarps øje med at vi kommer ind i god tid. Vi skulle jo nødigt mindste nogen midt i Sibirien.

Denne gang standsede vi kun 5 min, men tids nok til at en lokal kone fik solgt nogle vare.

De er der, de russiske og senere sibiriske koner. Også på strækninger hvor der er erfaring for at et tog kan finde på at standse uden der er en station. Så foregår handelen gennem vinduerne og åbne døre hvis vi kan overtale provodnitsa til at lukke en af døre op.

Nå ok det lyder som om provodnitsa er meget strenge men der skal være lidt retfærdighed. Provodnitsa som der er to af (de kan jo ikke holde sig vågne i 8 dage) er en ung dame på ikke de 30 og den anden ikke meget ældre. De tager hånd om alt i vognen. De er meget flinke og hjælpsomme.

Jeg fik tidlige oplyst at der skulle betales for sengetøj men vi med international billet (mig – for der er faktisk kun mig med international billet i min vogn – vogn nu 00) får gratis sengetøj udleveret og en lille pakning med servietter, tandbørste og en mikro mini tube tandpasta. Så de 20 USD blev sparet. Det viser sig i det hele taget at der er nogen forvirring om hvad man skal betale for og ikke.


Restaurantchefen er en dame på vel omkring de 40, fortæller at et måltid til internationalt rejsende er gratis. Nå fint. Men det skal senere vise sig at det bliver meget billigere.

Det er førstedagen den 14 SEP og jeg er blevet kanon træt efter pakningen og klargøring hjemme og rejsen til Moskva.
Lagde mig til at sove ved 2 tiden (MOV) og vågnede først igen ved 11 tiden (MOV). Vi har kørt mange timer men er stadig i Europa.
Går en tur i spisevognen for at få noget at spise og fik suppe, laks med ris og grøntsager samt kaffe. Dette for 298p (65,50 DKR).

Vi er endnu i Europa kl. er 1815 (MOV) ankommer til Vyatka (Kirov som byen hed indtil 1934). Uden for toget er tiden 1915, vi har kørt en tidszone. Den er nu 1615 i Danmark).

Nu skal jeg til at vænne mig til dette med tidszonerne. Jeg har valgt at lade mit ur stå på CPH tid og så regne ud der fra. Det gjorde jeg under hele turen – også i Kina – og det viste sig at være en god ide.

Her i Kirov gør vi et længere ophold. Det regner men der handles med konerne. Bamser er en god ting. Jeg har ikke rigtigt plads men måske senere.

Den russiske dame fra Vladivostok og som kommer fra Ukraine har en del madvarer med. Jeg smager nogle frugter der ligner ribs men er meget sødere. Smager dejligt. Pølse, ukrainsk flæsk og postejer. Ja jeg bliver faktisk tvunget til at spise af det. Også en særlig Ukrainsk kartoffelmos – ret godt. Hun disker hele tiden op med gode specialiteter.

Vi rumler igen. Drikker meget te. Varmt vand har i meget af. Samuraien er der hele tiden ild under og vi kan hente varmt vand som vi har lyst til.

Vi har nu kørt 1000 km. Til målet i Beijing er der rest 8000 km.

Kl. er 24 (MOV) og vi er Moskva + 1 altså lokalt kl. er 1 og det er den 15 SEP.

Vi har nu tilbagelagt 1193 km og er i Balyeterna en meget stor station for godstoge og skiftende tog mod syd. Vi gør ophold ca. 15 min.

Jeg tog af sted den 13 SEP og er nu ved den 15 SEP. Den 17 morgen kører vi ind i Irkutsk. Hvor jeg skal ud til Bailka Lake til den lille by Listvyanka og overnatte. Så vi har endnu to dage på skinner inden den lille pause.

Vi kører med god fart. Jeg har lige sovet et par timer så bruger lidt tid på at læse i de uundværlige Lonely/Planet bøger. Nok dem der vejer mest i min bagage.

Det er snart Perm. Perm er grænsen mellem Europa og Asien. Vi er så oppe op 1456 km og snart forlader vi Europa. Perm er bunden af Uralbjergene men her kan man ikke fornemme dem, så skal man længere mod nord. Det er nu MOV tid + 2 altså København + 4.

Desværre passerer vi Perm i Mørke. Vi ville godt ha set og taget billeder af obelisken der står på grænsen mellem Europa og Asien.

Har sovet nogle timer og er ved at vænne mig til togets egen rytme. Hastighed op og ned samt vuggen i siden.
Nu er det Asien, et pænt stykke fra Moskva og Sibiriens enorme skovområder begynder for alvor at folde sig ud.

Vågner og føler mig frisk kl. 8 (MOV) tid – vi er ved at køre ind i Jekaterinburg, 1814 km fra Moskva. Det er byen hvor Borris Jeltsin blev født.
Det er også Urals industriområde nr. 1 med mineraler og papir. Vi gør et længere stop. Der er bare mange mennesker på perronen. En del russere står af og på.

Jeg er den eneste turist (i min vogn) der er nogle unge kinesere i en af de andre vogne som jeg lige kort taler med ude på perronen. Men vi er nok stort set de eneste ikke russere. Resten er russere der flytter sig rundt i Sibirien.

En imponerende stationsbygning og imponerende baneterræn. Vi kørte mange kilometer i høj god fart med et baneterræn som ligner Københavns hovedbanegårds rangerområde.

Provodnitsa støvsuger. En slange kommer snigende ned langs gangen. Alle kupeer skal lige ha en omgang. Det sker faktisk hver dag. Toget holdes pænt rent.

 

Klogt at jeg ikke tog min laptop med. Der er i kupeen næsten ingen bordplads – strøm er også begrænset – kun på rapoen bagest i vognen. Det bliver som planlagt net cafeer med forbindelse når det byder sig og det er så første gang i Irtkusk.

1130 (MOV) Den russiske dame byder hele tiden på Ukrainske specialiteter. Mest pølse, flæsk – røget og postej. Og hun snakker hele tiden – russisk – men ok hun er meget flink.
Jeg fandt ud af hvorfor russerne ikke i større tal anvender spisevognen. Det viser sig at hvis de bestiller mad til levering i kupeen er den gratis. Er med i billetten (tror jeg nok for det er lidt uklat). Ret underligt. Den russiske dame bestilte til mig til hele turen – jeg skal bestemt ikke betale inde i spisevognen – kunne jeg tydeligt forstå at hun mente. Den mad der så kommer, kan man ikke selv bestemme men er en form for dagens ret. Men det er fint nok.

Restaurantchefen kommer så med det på bakker – hvilken service og uden beregning.

Der er fred i toget. Næste mål er Tyvmen (2138 km fra Moskva). Herfra er der så 7 timer til vi igen standser i en af de større sibirske byer som er Omsk – 650 km længere fremme.
Stadig meget skov men en smule mere varieret i vegetationen.

Der kommer vogn rundt med chokolade, frugt og drikkevare – det er dog ”no host”.

Kl. er 13 (MOV) bør nok tage sig en middags lur.

Vi er så nået de 2138 km fra Moskva i godt tempo til Tyumen. 600.000 indbyggere. Knudepunkt for både gods- og persontrafik. Vi har et ophold på 30 min – et af de meget lange ophold.
Det er ved at blive køligere men stadig fint for Sibirien.
Her sker så det man kan frygte. Der står ”1000” mennesker på perronen.

Skal alle de mennesker nu med vores tog ………. ????
Ganske rigtigt. De myldrer ind. Med provodnitsa kyndige hånd og stemme bliver de fordelt i kupeerne, også 2 i vores kupe. Så nu er vi 4 et stykke tid.
Det gør pladsen trang hvis de to nye ikke bliver liggende pænt på deres hylde. Den russiske dame og jeg har ulige numre og derfor en nederste hylde – det er godt for så kan man side med bene oppe og en pude i ryggen. Det kan man ikke på de to andre pladser – kun ligge !!!
Men ok selvfølgelig får de andre også lov til at sidde nede når de har lyst.

Igen er farten god og vi skal nå Omsk om 6 timer og 45 min. En strækning på 770 km. Kl. er nu 1545 (MOV) 1845 lokalt.
Det er fortsat kun den 15 SEP og vi skal være i Irkutsk den 17 om morgenen. Nu må vi se……. Vi har haft et par længere stop ude på strækningen så det kan være vi bliver lidt forsinket.

Skriv en kommentar »

Endnu ingen kommentarer.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Blog på WordPress.com.

