Mogens Hallwyl

10/02/2007

4 – Gennem Sibirien til Kina med tog

Filed under: Rejse — mhallwyl @ 04:39

De begynder at befale nogle af de andre rejsende (kinesere – der er næsten kun kinesere med dette tog) til at flytte plads så de kunne få en kupe sammen.
Nu bliver det for broget for Provodnitsaen – hun kommer stormen og nogle russiske gloser kommer meget hurtigt ud af hendes mund. Det fik dem til at tie stille. Provodnitsaen peger på deres billetter og drejer rund og lader dem blive stående. Her står de endnu, måske de venter på nogen af os andre forbarmer sig over dem – det gør vi ikke med den opførsel.
Det andet tyske selskab (de vinduesvaskende) fra Baikal er her også men de forholder sig i ro og blander sig ikke. Måske lidt flove.

Kl. er 18 (MOV) vi nærmer os Tschtia (Cita) det er her vi begynder at dreje mod syd mod den kinesiske grænse.
Jeg begynder at anvende spisevognen. Har lige været der nede. Er lidt anderledes end på tog nr. 10 men fungere fint. Det fungerer til gengæld ikke at få maden bragt til min kupe når vi er fire i kupeen og de andre (kineserne) selv laver maden der. Jeg har en del rubler jeg skal ha brugt så det er ok og meget hyggeligt at sidde og spise medens vi kører. To retter mad en stor øl og kaffe for 74 DKR. Er vel ok.

Der er ro i vognen. De kommanderende tyske damer var væk da jeg kom tilbage. De må ha fundet sig i deres skæbne og Provodnitsaens magt her på stedet. De er åbenbart forsvundet ind på deres respektive hylder.

Det er nu den 20 SEP og det er blevet meget mørkt, ved 19 tiden lokalt (altså den 19).
Kl er 13 (MOV). Fik sovet mens det var mørkt – det fik kineserne også.
kl 0200 (MOV) det er lyst igen og midnat i Danmark. Vi har i mørket passeret Tschtia (Cita) og er nu på vej i sydlig retning mod Kina. Behagelig temperatur inde da solen nu står lige over toget.


Det var koldt i nat. Første gang jeg måtte have et tæppe over mig. Indtil nu har jeg blot ligget uden noget over – der har været meget varmt (også i tog nr. 10 fra Moskva).

Når man vågner er der noget i en der tænker på morgenmad. Men kl. er 02 (MOV) og spisevognen åbner først kl. 0700 (MOV) kl. 13 lokalt. Godt vi har masser af te og chokolade.


Nu er kl. 5 (MOV) om 45 min har vi et større stop på 20 min, sidste stop inden ankomsten til den russiske grænsekontrol i Zabalikalsk. Her er der afsat 360 min til proceduren – 6 timer det burde det kunne gøres på selvom det er et langt tog.


Så kører vi 3 km til den Kinesiske side af grænsen og her er der afsat 240 min til proceduren – 4 timer. Den Kinesiske kontrol ligger i stationsbyen Manzhouli. Så vi skal opholde os i alt ca. 10 timer ved grænsen (troede vi men vi bliver meget klogere).

 
Når vi så er klar der er der bare lige 935 km til Harbin og igen 1380 km til Beijing.
Vi går over til kinesisk tid, det forenkler tingene lidt.
Kina er UTC+8 – CPH+6 indtil sommertiden i Danmark ophører så CPH+7.

Kineserne i min kupe er meget fredelige, men der rodes meget selvom vi forsøger at smide ud. Det var ikke gået sammen med den russiske dame i tog nr. 10 fra Moskva mod Irkutsk. Provodnitsaen forsøger at støvsuge ind mellem kinesernes poser og min lille rygsæk.

Så går det mod grænsen. Her er totalt fladt og bart med undtagelse af nogle birk langs banen, sikkert som læ for fygning om vinteren. Men det er ikke vinter i Sibirien nu (20 SEP) det er høj sol med 18 g. Det er dejligt lunt da vi er ude og få noget luft.
Kl. er 7 (MOV) CPH-5 – håber I sover godt.


Kineserne skal til at lave mad så jeg fortrækker til spisevognen. Fik lov af pigen der passer spisevognen at komme ind og sidde. De åbner først om en time men fik lavet nogle spejlæg med skinke og te. Flot klaret af hende. Rart at sidde og skrive her, med udsigt til syd Sibirien.
Når man ser ud af vinduerne ser det ud som om vi trækkes af et damplokomotiv. Der er meget store røgfaner. men det er diesel. på et tidspunkt i nat skiftede vi fra EL til et diesellokomotiv. Den sidste strækning er ikke elektrificeret, men begrebet forurening kendes ikke på disse kanter af kloden.

Det er den 20 SEP. der er ikke sket så meget. Hvilet en del. Været en tur i spisevognen igen.
Har også spillet et eller andet kinesisk spil med ham den yngste af drengene der ikke kan noget engelsk og jeg ikke noget kinesisk så det har sikkert været underholdende. Ved ikke lige hvad det er for et spil – men han griner hele tiden.


En anden ung fyr i kupeen ved siden af har sin laptop med og smigrede provodnitsaen til at bruge en forlængerledning til et af de få udtag der er med 220 V. En del kinesere samlede sig og ser nogle kinesiske film – de griner også meget så det er nok også meget morsomt.

Vi ankommer til grænsen i Zabanikalsk rettidigt kl. 0910 (MOV) 15 lokalt.
Planen er et ophold på ca. 6 timer til pas og toldkontrol samt udskiftning af boogi (hjulsæt) til de smallere kinesiske spor.

Provodnitsaen beordrede os ind i vores kuperer og at vi skal have pas klar til det russiske politi. Det russiske politi ankommer og kontrollerer pas – visa og registreringsdokumenter. De inddrager passene og øvrige andre dokumenter og vi får lov til at forlade toget og gå en tur ind i den lille by der ikke har noget at byde på. Nogle få handlende – genforsyner med kiks og Icetea.


Jeg kommer ret tidligt tilbage på stationen hvor togstammen er i gang med at skifte boggi i en enorm remise / værksted. Det viste jeg ikke på daværende tidspunkt, men skæbnen vil at vi senere skal komme til at stifte et tæt bekendtskab med denne remise og se den indefra.


Alt ser ud til at gå efter tidsplanen. Vi mangler at få boggi på plads og toldeftersynet, men der er også godt 3 timer endnu.


Der er nu 2 timer tilbage af den planlagte tid – vognstammen på de 19 vogne + spisevognen + en cargovogn er på perronen igen efter en masse rangerer frem og tilbage.
Vi stiger ind. Provodnitsaen kalder på alle og vi får at vide at toldeftersynet skal starte.

 
Det skal vise sig at blive en forestilling uden lige. Det går hurtig i vores kupe. Alle vi fire benægtede at vi havde noget at deklarere og som ikke må udføres. Tolderen (russiske) ville se valuta og ædelmetaller – særligt guld. Vi viste vores USD de andre valutaer var han ikke interesseret i. Ingen af os havde for meget så kun pigens håndtaske blev underkastet et nærmere eftersyn efter guld og smykker. Så gik han. I øvrigt meget flink.

 
Men ak og ve – allerede i vores vogn kan vi fornemme at de er på krigsstien. Der er næsten kun kinesere og så de tyske selskaber jeg tidligere har omtalt. En kineser har de åbenbart mistanke til, så hans bagage bliver hevet ud på gangen. Da der åbenbart ikke er plads nok her kom det helt ud på perronen. Mens hele dette eftersyn foregår er toget omringet af russisk politi – ingen må stå ud medens eftersynet foregår. Heller ikke os der er checket. De fandt dog ikke noget så han (kineseren) kommer ind igen. Højlydt kinesisk snakken på gangen og alle samler os nede ved hans kupe. Han så nu ikke videre suspekt ud.


Tiden er overskredet hvor vi skulle køre igen. 1508 (MOV) vi har været her fra kl. 0910 (MOV) – der er gloende varmt i toget og nogen skal på toilettet. Det må jo ikke anvendes når vi holder ved en station – forståeligt nok – der skal dog være lidt miljø.


kl. 1630 (MOV) vi holder her stadig og politiet står stadig med 50 meters mellemrum uden for toget. Kl. er 2230 lokalt og det er blevet mørkt – temperaturen er faldet, man kan se de fryser (ha-ha) – det gør vi ikke.


Nu kan vi høre de går på taget og banker – sikkert for at finde hulrum.
Vi venter stadig – der sker ingen ting. Provodnitsaen antyder at de har fundet noget og anholdt et par stykker længere oppe i toget. Men vi kan ikke få det bekræftet og dørene mellem vognene er låst så vi kan ikke komme der op.


kl. 2000 (MOV) (vi skulle ha kørt kl. 1508 (MOV)). Vi er nu 5 timer efter den planlagte tid hvor vi skulle ha kørt. Mange skal på toilettet. En dame med et lille barn er urolig. Men ellers tar kineserne det meget roligt.
Vi ser film på den omtalte laptop. Vi fik også et vindue bakset op så vi kunne stikke armene ud og blive kølet. Men kun for kort tid – straks kom der et russisk politibetjent stormende, vi skulle bare lukke vinduet og det med det samme.


Provodnitsaen kan se panikken da mange skal på toilettet. Toiletterne har været lukket i de 5 – 6 timer vi nu har siddet inde i toget.

Hun åbner et toilet men vi må ikke træde ud (man træder på en pedal nær gulvet) – det kommer jo ned på skinnerne på perronen. Hun åbner også ud til rapoen mellem os og lokomotivet. Her kan mændene tisse – ned på skinnerne – men stille så det ikke kan høres !!! det så ok !!! 

Der falder ro igen og kl. 2130 (MOV) – nu har vi været ved grænsen i 12 1/2 time. Vi kan høre lokomotivet køre til – et kinesisk lokomotiv – meget flot. Der breder sig en munter stemning.
Vi fik for nogle timer siden vores pas igen med ud-check stempel. Det er derfor politiet stadig står her, men dog ikke så mange mere. De skulle jo nødigt have at vi forlod toget og forsvandt ind i Sibirien – selvom der nok ikke er risiko for det.

Togets motorlarm kan høres. Alle glæder sig til at vi nu skal ind i Kina. Over til Manzhouli – en meget stor og super moderne station med toiletter og shopping-center.

Men sådan skulle det ikke gå – vore pinsler er endnu ikke slut hos russerne. Det kan kun være skæbnen.

Lokomotivet forsøger at koble på vores vogn der er den første i stammen. Mange gange giver det et smæld og ryk gennem toget. Det lykkes ikke !!!


Der er noget galt. Vores vogn kobles fra resten af stammen og et andet lokomotiv giver et skub gennem hele stammen så vores vogn kommer i fart og ind på et andet spor. Vi bliver så rangeret ind i den store remise / værksted hvor de også skiftede boggi. To politifolk og en militssoldat følger med i vognen.


Kl. 23 (MOV) var der ikke sket noget. Nogen havde forsøgt at bakse med koblingen og nu ankommer en del ledende værkstedspersonale – der tales meget i mobiltelefon – formentlig med nogle teknikere.


Det er meget mørkt uden for men lys i hallen. Vi kan kun se gennem vinduerne – vi må som sagt ikke forlade vognen.
Nu har vi været indespærret i 9 timer – lokalt er kl 5 om morgenen.
De opgiver at bakse mere med sammenkoblingen. Der står tilfældigt en togvogn i remisen. Der peges mod den og de forsøger nu at afmontere sammenkoblingen fra den vogn og sætte den på vores.

Det er ikke lige til.

Der går nogen tid med at hente et svejseanlæg og begynder at afmontere og montere denne kobling på vores vogn. Også lederne i jakkesæt er nu i gang.


En der ser ud til at være overordnet – formodentlig for driften, råber meget højt på russisk da det ser ud til de ikke gør det rigtigt. Langt om længe kommer begge koblinger af og vi får den fra den anden vogn på og svejset fast. Lokomotivet skulle jo nødigt tabe os under vejs. Men tabes vi – tabes hele togstammen.

 

Der er stadig mange der er trængende så politibetjenten og den militssoldat der er med os lader dem der skal komme ud og under bevogtning får vi lov at gøre det vi skal uden for remisen. Hurtigt tilbage igen.


Lokomotivet kører til, nu er det spændende om det lykkes – det siger klik som det skal – det virker.
Kl. er også bare blevet 0230 (MOV) og det er nu den 21 SEP. Efter planen skal vi være i Peking den 22 om morgen – ja det kommer nok til at knibe.


Vi rangerer igen hen til resten af stammen og toget er nu samlet til at køre over på den Kinesiske side til Manzhouli. Der er vi kl 0300 (MOV). Det så 12 timer efter vi skulle ha været her.

Så venter den kinesiske grænsekontrol. Der er afsat 4 timer. Her er perronen også bevogtet med kinesisk politi-soldater (det har jeg så senere af Georgs fået forklaret hvad er).
Pas kontrolleres og inddrages.


Vi får lov at forlade vognen og gå i stationsbygningen. Imponerende flot kun 5 år gammel. Der er toiletter (nogen trænger stadig). Der kan handles – mange forskellige vare – kinesisk. Jeg køber bananer, druer og nogle karameller. De handlende vil godt ta rubler så vi kan nu komme af med det vi har til overs. Jeg fik en bedre kurs end den officielle på Danske Banks kursliste, så det er jo ok.


Det er koldt uden for toget – de fleste går hurtigt tilbage igen. De kinesiske politi-soldater uden for fryser godt. Men inden vi får vores pas godkendt skal der passes på os. De har dog nogle voldsomt store vinterfrakker på.
Også inde i toget går der nu en og veksler rubler eller USD for yin. En af kineserne mener de er falske. Men veksleren tager en ultraviolet lampe frem og belyser sedlerne – de er gode nok. Man kan se en skjult kode – det beroliger alle.

Kl. 0730 (MOV) sidste gang jeg anvender MOV tid. 1330 (lokalt) får vi vores pas igen og vi ser kun kinesisk told der går gennem gangen og lige stikker hovedet ind til os og hilser.

Toget begynder at køre mod Harbin – 935 km.

 
Så har vi også bare været ved grænsen i 23 timer mod de 10 timer som var afsat. Vildt, men alle tar det med godt humør.
Med et er landskabet forandret. det er som en helt anden verden.
Dyrket landbrug – majs – solsikke dominerer lige nu.
Meget bjergrigt område. Vi har passeret flere tunneler og toget bevæger sig langsom prustende. Vi ser nu pænt byggeri i modsætning til i Rusland og Sibirien. Det er tydeligt der er meget mere velstand her. Har været i spisevognen. Den er nu kinesisk og hun vil ikke ha rubler. Så skulle jeg alligevel ha vekslet det hele. Nå – har kun 155 p det er godt 330 DKR. Der er ikke mange andre i spisevognen. Som sagt spiser de fleste kinesere i kupeen.

Vi hviler – der er ro i vognen efter en begivenhedsrig nat.

1515 (Beijing tid) som er samme tid i hele Kina rent teknisk. 0915 (CPH) passerer floden New Jiang.
1520 vi er nu ved et af de første kinesiske holdt – men kun meget kort det er byen Ang Ang Xi. Sammenkoblingen bliver afprøvet – den holder heldigvis. Hastigheden er sat op og stop er blevet gjort ultra korte så vi kan indhente en del af den tabte tid fra i nat.


Provodnitsaen har smidt jakke, slips og skjorte – har kun nederdel og en T-shirts. Det er meget varmt – også ude. Pænt over de 20 g.
Solen står på kupevinduet så vi måtte ødelægge de pænt opsatte gardiner og bruge dem til at dække vinduet til med.
Provodnitsaen smiler – hun forstår – vi lover at sætte dem på plads igen når solen er væk.

Vi kører langs med Zhalong Nature Reserve. Pænt hegn mod banen så dyrene ikke kan slippe ud og komme til skade. Men vi ser ikke rigtigt nogen dyr.

Harbin når vi kl. 1830 (CPH 1230) to af kineserne i min kupe skal af her. Flot by at køre ind i med tog. Oplyste tårne og mange neonreklamer. Jeg har en tanke om at besøge denne by senere. Det er dog en tur på 1830 km fra Beijing i den ”forkerte” retning. Nu må vi se.

Jeg fik taget billeder af mine kinesiske venner fra Harbin. Vi har en halv time til at ta afsked, de glæder sig til at komme hjem.


Kl. 1900 vi ruller igen. Nu er der pludselig overensstemmelse mellem lokal tid og tiden i toget efter at kineserne har taget over.


De 2 Provodnitsaer er dog de samme russiske der passer på deres russiske vogn. Vi har dog ikke fået støvsuget i dag – nok på grund af al hurlumhejet i nat med den defekte kobling og russernes eftersyn.

Ser ud til vi nu kun er 5 timer bagud – godt klaret ved at køre lidt hurtigt og skære ned på stoptiderne.
Så nu må vi se – måske der kommer flere overraskelser. Hvis det holder er vi i Peking (Beijing) i morgen den 22 SEP kl. 1030-1100 i stedet for kl. 0530 som planen sagde.

Changchun kl. 2135 (CPH 1525). Endnu nogle kinesere står af her – vognen er ved at være tom. Provodnitsaen støvsuger. Det lød som en grusgrav da hun tog vores tæppe og gulv. Utroligt som kineserne roder. Men det er en kultur, det skulle jeg så senere opleve tilsvarende længere nede i Kina i deres lokale tog. Men nu er her pænt.

Har fået sovet en del kl. er nu 0630 den 22 SEP og vi er ret tæt på Peking (Beijing). Han har også kørt godt til. I denne verden er 6 timer tæt på. Nu ser det ud til at vi kan forvente at anløbe Beijing kl. 1030-1100.
Det er også ok da jeg ikke kan checke ind på Hotel Holiday In før kl. 1200.

Flot sol. Kineserne her siger at temperaturen i Peking (Beijing) nok er 25 – 29 g.

Sidste stop inden Peking (Beijing) er kl. 0900. Lokomotivet tanker. Vi har endnu godt 60 min tilbage. Provodnitsaen er mere afslappet her end i Rusland – nu i jogging tøj.

Det bliver bare rart at finde hotellet og få et bad og så en orientering i området i Beijing. Skal også lige finde en net forbindelse så jeg kan få afleveret beretningen.

Snart er 7 1/2 dag med den Transsibiriske Jernbane ved at tage sin ende. Dage med mange forskellige oplevelser – store som små – og nogle irriterende som opholdet ved grænsen til Kina. Har mødt rigtigt mange forskellige mennesker.

Kl. er 0915 (0315 i CPH). I sover forhåbentlig godt inden en fredags arbejdsdag begynder.

Kl. er 1030 vi begynder at rulle ind genne Beijing eller Peking som mine kinesiske venner foretrækker at kalde byen. Meget langsomt – det er et smukt syn. Flot by at se fra denne side.

 

Efter en periode her til morgen med dis har vi igen smuk sol og temperaturen uden for toget er 35 g med tør luft.
Peking (Beijing) er i dag en meget smuk by at komme til med flotte bygninger og meget smukke parkanlæg. Toget kører meget højt hen over byen så vi kan se det hele.
Peking (Beijing) banegård ligger helt inde i centrum og vi kører ganske langsomt og kan virkelig nyde ankomsten.


Jeg havde glædet mig til at ankomme 0530 og se byen vågne. Men sådan skulle det ikke være på grund af begivenhederne med russerne ved grænsen.

Kl. er 1030 da vi gør det sidste stop på denne enorme rejse ud af Europa, gennem Sibirien ind i Kina. Tre verdener der er ret forskellige. Det er 1380 km siden vi satte de andre kinesere af i aftes i Harbin.


Den russiske dame er nu i Vladivostok og helikopeterpiloterne har været sammen med deres familier et par dage.
Det er så slutningen på godt 11.000 km med to forskellige tog (tog nr. 10 og tog nr. 20) på den Transsibiriske Jernbane.

Provodnitsaen har igen lige støvsuget – vi skal jo ankomme i et pænt tog.
Det kinesiske lokomotiv med det flotte røde flag på fronten, gør et sidste ryk og slår bremserne til. Beijing/Peking.

Vi har for længst pakket. Så de få vi er tilbage – heriblandt tyskerne fra Baikal Lake – bevæger os med Provodnitsaen i spidsen mod vognens udgang.

Der tages afsked og den Provodnitsaen der modtog i Irkutsk er også hende den lille trivelige smilende dame der her tager afsked med os. Hun får også en H. C. Andersen i russisk udgave som jeg havde med. Hun har gjort det godt.

Kl. 1030 – den er næsten blevet 11 inden jeg er ude på banegårdspladsen. Meget pænt sted.

 
Her er mange mennesker men slet ikke som i Moskva. Mere velordnet og her lugter ikke som i Moskva. Her er faktisk meget behageligt.
Jeg havde en plan om at gå til hotellet. Der er efter kortet højst 3 km. Men det er varmt og med 15 kg på ryggen kan det blive for meget.


Der er en del taxaer lige ved så jeg vælger at bruge en af dem.
Inden jeg kommer helt der hen kommer der en kineser løbende – ”Om han kunne hjælpe med at køre mig” – hmmm  – ja hvis han ved hvor hotellet er…..

Jeg viser ham hotellets navn og adresse og telefonnummer i Xuanwauqu distriktet. Han ringer med det samme til hotellet og finder ud af hvor det er. Så tager han min bagage og vi løber ud mellem trafikken på banegårdspladsen – meget trafik – mit første møde med kinesisk trafik i Beijing. Her stod vi med busser og biler på begge sider. Virkede som om han har prøvet det før. Han ringer igen og et øjeblik efter kommer en bil – ikke en af de officielle taxaer. Vi kører så alle tre mod hotellet ad ringvejen. Jeg ved hvor det ligger så kan følge med på kortet. Det ser rigtigt ud.
Det tager lidt tid med den megen trafik men får så lige orienteret mig fra den side. Det blev 100 y (75 DKR) så det er ok og meget kvikt..

Hotel Holiday Inn Central Plaze Beijing er den rigtige adresse. Et område med mange hoteller og ikke langt fra Tiananmen Square – ret fint.
Jeg fik værelse på 13 etage med en kanon udsigt over Beijing.

Skriv en kommentar »

Endnu ingen kommentarer.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Blog på WordPress.com.

%d bloggers like this: